Martina Hansens Hospital skal gi alle pasienter en god og trygg behandling. Pasientsikkerhet handler om at vi jobber for å verne pasienter mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser, eller mangel på ytelser. Feil oppstår, enten de skyldes menneskelige feilvurderinger, rutinesvikt eller har tekniske årsaker. Vi arbeider derfor aktivt med å forebygge og hindre at uønskede hendelser og feil oppstår.
Tiltak og kampanjer
Martina Hansens Hospital deltar i nasjonale sikkerhetskampanjer og iverksetter egne tiltak, prosjekter og forskning som bidrar til å styrke pasientsikkerheten. Målet er å redusere ventetidene, øke pasientsikkerheten, bedre tilgjengeligheten og øke kvaliteten i pasientbehandlingen.
Pasientsikkerhetsprogrammet
Vi deltar i pasientsikkerhetsprogrammet "I trygge hender 24/7". Programmet skal bidra til å redusere pasientskader ved hjelp av målrettede tiltak i hele helsetjenesten.
Mer om pasientsikkerhetsprogrammet (itryggehender24-7.no)
Uønskede hendelser
Martina Hansens Hospital ønsker å ha en åpenhet knyttet til uønskede hendelser. Ansatte oppfordres til å registrere hendelser og nestenuhell, slik at vi kan lære av dem og iverksette forbedringstiltak.
Mer om uønskede hendelser